True Pundit

Politics Uncategorized World

Associated Press Corrects Big Falsehood In Four Trump-Russia Reports

Follow on FacebookFollow on Twitter

The Associated Press “clarified” a false claim it’s been running in stories about President Trump and Russia on Friday, conceding in a release it’s not the case that 17 intelligence agencies “agreed” on the hacking narrative.

The correction to four reports on Trump and Russia comes the same day The New York Times issued a similar correction to a Maggie Haberman report. Both TheNYT and the AP now say the claim they’ve been floating for months is incorrect.

“The Associated Press reported that all 17 U.S. intelligence agencies have agreed that Russia tried to influence the 2016 election to benefit Donald Trump,” the AP stated, citing four specific reports from as early as April that made the assertion. “That assessment was based on information collected by three agencies – the FBI, CIA and National Security Agency – and published by the Office of the Director of National Intelligence, which represents all U.S. intelligence agencies.”

“Not all 17 intelligence agencies were involved in reaching the assessment,” the statement concludes.

The timing of both corrections is odd, since the facts of the claim have not changed since it began circulating in October of 2016, just before the presidential election. Hillary Clinton used the large number at the time to ridicule Trump, and has reiterated the claim in recent months, along with other Democrats and members of the press.

The October DNI report made it clear the assessment on Russian meddling was drawn from three separate analyses conducted by the FBI, CIA and National Security Agency. While none of the other agencies overseen by the DNI publicly disagreed with the finding Russia tried to interfere, that is to be expected, since none of them conducted a review.

Framing the consensus as the result of 17 separate analyses was just as obviously wrong in October as now in June. It’s not news that agencies such as the Coast Guard intel or the Department of Energy did not weigh in, and obviously would not be expected to weigh in, on an election hacking attempt.

The former director of national intelligence, James Clapper, said as much in a May Senate hearing. The Daily Caller News Foundation also addressed the claim in a fact check of a Hillary Clinton interview after she again reiterated it in May.

The AP identified four reports in which the false claim ran, but it’s unlikely all of those reports will be corrected, since the wire service reports are blasted out to news outlets all over the world for publication.

Content created by The Daily Caller News Foundation is available without charge to any eligible news publisher that can provide a large audience. For licensing opportunities of our original content, please contact [email protected].

Follow on FacebookFollow on Twitter

  • JoanieBaloney

    Four articles!!!!
    Now that is just out and out lying and truly disgusting.